^
^
^
^
^

Svět reklamních, kreativních a mediálních agentur je pestrý. Už se vám někdy stalo, že jste se setkali s názvem pozice či povolání, o kterém jste nevěděli, co přesně znamená? Zajímalo vás, jaké vzdělání potřebujete, abyste mohli v agentuře pracovat na dané pozici? I nás tato oblast zajímá a proto jsme se rozhodli připravit následující přehled agenturních pracovních pozic, se kterými se v reklamní branži můžete setkat.

Assistant
Nejčastěji pracuje s:

Assistant / Asistent

Člověk pro všechno a pro všechny. Na starost má zajištění řady drobných, ale nezbytných úkolů, do kterých se nikomu nechce nebo "na ně není čas" (což je sofistikovaná verze předchozího). Ať už jde o objednání nových náplní do tiskáren, zajištění dodávky kávy, vybrání vánočních dárků pro zaměstnance, či zavolání opraváře na ucpaný záchod. Speciální vzdělání není potřeba, asistentem může být například praxe-chtivý student.

Receptionist
Nejčastěji pracuje s:

Receptionist / Recepční

Recepční zajišťuje chod recepce společnosti, přijímá návštěvy, přepojuje telefony, přijímá a rozděluje poštu, objednává služby kurýrních společností a řadu dalších drobností, které nikdo jiný ve firmě nezvládne, i když jsou v podstatě velmi jednoduché. Chcete-li nějaký ten drbík, je to ta správná osoba na kamaradschaft.

Part-timer
Nejčastěji pracuje s:

Part-timer / Brigádník

Studenti a všichni, kteří se nechtějí nechat svázat plným pracovním úvazkem. Pro agenturu vypracovávají jednotlivé zadané úkoly a menší projekty. Spolupracují především s Account Managery a mezi tradiční omluvu absence v důsledku kocoviny po nočním tahu patří "dnes nemůžu přijít, učím se na zkoušku".

DTP
Nejčastěji pracuje s:

DTP - Desktop Publishing

Co se skrývá za tajemnou zkratkou DTP? Děravá teplá ponožka? Drsně tvrdí poskoci? "Détépáci" neboli Desktop Publishing operátoři na základě grafického návrhu od Grafika připravují data ve vysokém rozlišení a následně odevzdávají tiskové podklady přesně podle technické specifikace, která poté odchází do tiskárny. Být "détépákem" znamená být přesný v detailu a puntičkář. Tito lidé mají grafické programy v malíčku a je fajn být s nimi zadobře – nikdo jiný vám nevyretušuje profilovou fotku na Facebook, jako právě "détépák".

IT
Nejčastěji pracuje s:

IT Support / "Ajťák"

Starají se o hladký chod počítačů, tiskáren, sítí a FTP serverů, které používají všichni zaměstnanci. Můžou mít za sebou studium na škole zaměřené na IT, nebo je počítače prostě baví a chtějí se tím živit. IT Support většinou najdete v odlehlejších zákoutích kanceláří. Nejde vám odeslat e-mail? Stačí zavolat "ajťáka". Ale nejdřív vyzkoušejte vypnout a zapnout počítač.

Gaphic Designer
Nejčastěji pracuje s:

Graphic Designer / Grafik

Úkolem Grafika je obléct kampaň, na které agentura pracuje, do atraktivní vizuální podoby. Používá k tomu celou škálu nástrojů od obyčejné tužky až po nejmodernější grafické programy. Jeho důležitou vlastností, na kterou se všichni spoléhají, je kreativní grafické zpracování dané myšlenky kampaně. Vizuál převede z myšlenek do počítačové podoby. Spolupracuje s fotografy, Copywritery, "détépáky", Account Managery a Executivy. To vše většinou pod vedením Art Directora.

Programmer
Nejčastěji pracuje s:

Programmer / Programátor

Programátoři mluví speciální řečí - programovacím jazykem. Úkoly je jim třeba zadávat jasně, ideálně v 0 a 1. Většinou je baví počítače tak, že před nimi tráví nejen dlouhé zimní večery. Do virtuálního světa převádějí požadavky nejen klientů, ale mnohdy i agentury, ve které pracují. Ať už jde o internetové prezentace, facebookové i mobilní aplikace, či intranety neboli interní sítě.

Event manager
Nejčastěji pracuje s:

Event Manager

Je zodpovědný za organizování akcí všeho druhu, od konferencí, přes veletrhy, až po vánoční večírky. Má na starost plánování, organizaci a provedení akce. Je v kontaktu přímo s klientem, popřípadě s manažerem daného projektu, pod kterého akce spadá. Zdá se to jako príma pozice. Má k dispozici často vysoký rozpočet a na starost zorganizovat "juchandy" různého druhu. Ale ve skutečnosti jsou Event Manageři věčně na dortíčku nebo cigárku, aby obalili nervy před stresem. I přesto, baví-li vás organizování lidí a věcí okolo, tahle práce může být to pravé ořechové.

Internal auditor
Nejčastěji pracuje s:

Internal Auditor / Interní Auditor

Zkoumá a kontroluje vnitřní procesy agentury a na základě této analýzy navrhuje doporučení a možné změny. Reportuje přímo vedení firmy – Boardu a CEO. Vzdělání má vysoké, účetnické. Interní auditor často dělá svoje bu bu bu – a lidé z agentury mu na to vždycky skočí!

Media Planner
Nejčastěji pracuje s:

Media Planner / Plánovač Médií

Podle strategie značky plánuje a kupuje reklamní prostor v médiích. Má alespoň minimální vzdělání zaměřené na komerční komunikaci a jeho cílem je najít optimální kombinaci médií. Jinými slovy, co nejlépe oslovit cílovou skupinu za co nejméně peněz. Nejradši má klienty typu FMCG (rychloobrátkové zboží), automobilka, telefonní operátor, protože jejich rozpočty bývají oproti rozpočtům ostatních klientů nafouklé jako bříško po fazolovém burritu.

Producer
Nejčastěji pracuje s:

Producer / Produkční

Agentura potřebuje půjčit rekvizity do reklamy, nebo třeba vybrat dodavatele na tisk billboardů - produkční to zorganizuje, zařídí, zkontroluje a v rámci projektu se angažuje od prvního dne příprav až po závěrečné zúčtování. Speciální vzdělání není třeba. Hlavní je, že vás práce baví! Jako produkční totiž nesmíte nikdy, ale vážně NIKDY, vypínat zvonění telefonu, protože díky zákonu schválnosti jeden prošvihnutý telefon generuje deset dalších dílčích problémů. Cililink!

CEO
Nejčastěji pracuje s:

CEO - Chief Executive Officer / Ředitel společnosti

Hlavní manažer, jehož cílem je směřovat činnost společnosti k jejím strategickým vizím. Je to kapitán lodi, udává její směr a má za ni největší zodpovědnost. Také se stará o společnost v rámci trhu. Když si napíšete na vizitku CEO, počet přátel a známých se automaticky desetinásobně zvýší, a stejně tak začnete dostávat nepřeberně společenských pozvánek na křídovém papíře. Ty ale stejně musíte odmítat, na nic už teď nebude čas…

Client service director
Nejčastěji pracuje s:

Client service director / Ředitel péče o klienty

Jeho práce zahrnuje hledání nových klientů, navazování kontaktu s nimi a obecný dohled nad jejich spokojeností s činností agentury. On je tím, kdo přijímá případnou chválu nebo slízne nelibost právě ze strany klienta. Pak už závisí jen na jeho vedoucích schopnostech, jak tuto "chválu" komunikuje těm, co jsou za ni zodpovědni.

Board
Nejčastěji pracuje s:

Board / Představenstvo

Představenstvo je nejvyšším kontrolním orgánem dohlížejícím nad chodem společnosti. Může být sestaveno z lidí, kteří jsou vlastníky podílu ve společnosti, nebo dokonce ze současných zaměstnanců. Řečeno lidově, Board jsou ti "kuci, co rozhodujou všechno a uměj zmáčknout jaderný tlačítko."

Strategic planner
Nejčastěji pracuje s:

Strategic Planner / Strategický plánovač

Určuje cíle a formuluje strategii produktu nebo značky. Je zodpovědný za zavádění strategie a jeho úkolem je udržet nadhled a dojít vytyčeného dlouhodobého cíle. Takový člověk je hlavně pro klienta nepostradatelný. Pro klienta to znamená, že nekomunikuje loni "holky", a letos "vdolky", ale komunikace je strategicky určená dopředu právě díky Strategickému Plánovači.

Account manager
Nejčastěji pracuje s:

Account Manager

Jeho úkolem je řízení zakázek od jejich počátku až po úspěšné odevzdání. Pokud by byl klient hostem v restauraci, account manager bude jeho osobním číšníkem - vždy usměvavým a ochotným (pozn. A stejně jako v restošce, nejvíc se mu rozzáří očka, když předloží účet – pěkně mastnej)

Account director
Nejčastěji pracuje s:

Account Director

Má na starost dohled nad zakázkami, vyhledávání nových klientů a rozvoj spolupráce s těmi stávajícími. Nese zodpovědnost za dlouhodobou spolupráci s klienty a jejich spokojenost.

Account executive
Nejčastěji pracuje s:

Account Executive

Jeho hlavní pracovní náplní je administrativa zakázek a plnění úkolů od Account Managera. Je to nejčastěji startovní - učňovská pozice v agenturách. Tento "pomocník" hlavně připravuje prezentace, hlídá rozpočet, dělá zápisy z mítinků a po nocích kouká do zdi a počítá dny, než se stane Managerem.

HR
Nejčastěji pracuje s:

HR - Human Resources / Personální

Oddělení HR neboli lidských zdrojů má na starost zaměstnance. HR má za sebou většinou studium psychologie, nebo přímo specializaci na lidské zdroje. Nejprve vybírá nové zaměstnance a poté se o ně stará, aby se ve firmě cítili dobře. Zajišťuje jim dobré pracovní podmínky, zaměstnanecké výhody nebo například vzdělávání. Má přehled o rodinných situacích, ví, kdo kolik vydělává a bere na svá bedra úlohu "házení přes palubu".

CSR manager
Nejčastěji pracuje s:

CSR - Corporate Social Responsibility

Jedná se o dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve které podnikají. Firmy, které přijaly CSR za své, si dobrovolně stanovují vysoké etické standardy, snaží se minimalizovat negativní dopady na životní prostředí, pěstují dobré vztahy se svými zaměstnanci, podporují region, ve kterém působí, neziskové společnosti apod. CSR znamená pro každou firmu něco jiného. Startovní pozice bývá třídění nejvíce obrátkového odpadu - kancelářského papíru a plechovek od energetických nápojů.

Intern/Trainee
Nejčastěji pracuje s:

Intern/Trainee / Stážista

Je pracovní pozice, která by se dala popsat českým výrazem Stážista. Jedná se o krátkodobý, často zkrácený pracovní úvazek, vhodný pro vysokoškoláky nebo absolventy. Finanční ohodnocení pracovníků na této pozici je často malé, minimální nebo žádné. Hlavním benefitem jsou v tomto případě zkušenosti a získané kontakty. Stejně jako asistent, musí Stážista splnit všechny úkoly, do kterých se nikomu nechce, a ještě vypadat, že mu to dělá radost.

Office manager
Nejčastěji pracuje s:

Office Manager

Office Manager má nejčastěji na starost běžnou administrativní činnosti, jako přijímání návštěv, evidenci faktur a pošty, vedení docházky, koordinaci Asistentů, denní jednání s dodavateli společnosti, přípravu podkladů k prezentacím a může mít na starost například i organizování společenských a firemních akcí. Taková jakoby sekretářka s plošnou zodpovědností.

Operations manager
Nejčastěji pracuje s:

Operations Manager

Operations Management je oblast managementu, která dohlíží na operace ve firmě tak, aby s co nejnižším využitím zdrojů společnost co nejefektivnějším způsobem uspokojovala požadavky a očekávání zákazníků. Má tedy na starost řízení procesů, které přeměňují vstup (práce, materiál, energie atd.) na produkty (případně služby). Hlídací pes, který štěká, a možná si občas i kousne.

Security
Nejčastěji pracuje s:

Security / Ochranka

Sekuriťák, neboli ochranka (většinou v saku místo bombera - na rozdíl od ochranky v klubech), střeží firmu před případnými zlosyny. Má za úkol monitorování prostorů, kontrolu bezpečnostních parametrů objektu, noční dozor (když nespí), ale také slouží jako prevence proti krádežím. Takže kouká do noci na filmy, nebo alespoň do doby, než u nich usne, provětrat se chodí na cigárko před budovu v rámci obchůzky a samozřejmě od pohledu zná většinu pracovníků. A o víkendech od každého vyžaduje zapsání do seznamu návštěvníků.

Accountant
Nejčastěji pracuje s:

Accountant / Účetní

V Čechách jim říkáme účetní. V hlavě mají nastudovanou vysokou účetnickou a jsou to ti, co na konci měsíce zůstávají nejdéle v práci. Mají totiž na starosti účetnictví, jak již název pozice napovídá. Hlavně jde o přijímání, třídění a zaúčtování faktur a jejich uchovávání. Dále také kontrolu správnosti účetní dokumentace (má dáti-dal), evidenci a kontrolu pohledávek a závazků dle jednotlivých dlužníků. V reklamkách, kde už nikomu jinému penízky nevoní, také výplatu a přijímání hotovosti, a vůbec zajišťování pokladních aktivit.

Lawyer
Nejčastěji pracuje s:

Lawyer / Právník

Na starosti má veškeré právní úkony v agentuře - připravuje a kontroluje veškeré smlouvy, často se zabývá autorským právem. Buď je zaměstnán přímo v agentuře, anebo je najatý jako externista z právnické kanceláře. Při schůzce s ním je třeba efektivně využít každou sekundu, takoví specialisté nejsou za hubičku!

Financial Director
Nejčastěji pracuje s:

Finance Director / Finanční ředitel

Spravuje finanční stránku agentury, má pod sebou účetní oddělení a dohlíží na tok peněz v průběhu roku. Připravuje roční rozpočet agentury, pro který dostává podklady od jednotlivých oddělení, a nechává ho schvalovat vedením agentury. Poznávací znamení: mívá dlouhodobý poměr s kolegyní kalkulačkou, ať už přímo na pracovišti, a nebo ji prostě nosí denně v hlavě.

Copywriter
Nejčastěji pracuje s:

Copywriter / Textař

Neboli také textař, "kopík" či "kopáč" je člověk, který vymýšlí veškeré texty pro danou značku/kampaň/akci - od reklamních sloganů, přes texty soutěží, až po texty na webové stránky. Většinou spadá pod Kreativního ředitele. Z nějakého nepochopitelného důvodu mají všichni Copywriteři v oblibě pruhovaná trička. Pruhy asi usměrňují kreativitu.

Art Director
Nejčastěji pracuje s:

Art Director / Výtvarný ředitel

Není to ředitel výtvarné školy, nýbrž člověk, který často pracuje ve dvojici s Copywriterem a společně vymýšlejí koncept značky či kampaň. Výtvarný ředitel má na starost především vizuální stránku věci, kterou následně Grafik dále rozpracovává. Príma pozice, zvlášťě pro ty, kteří mají výtvarné cítění, ale nechtějí žít o chlebu a hořčici v podkrovním ateliéru plném potkanů.

Creative Director
Nejčastěji pracuje s:

Creative Director / Kreativní ředitel

Někdy je nejkreativnější, a někdy zase nejvíc schopný udržet si mezi kreativními nápady chladnou hlavu a vidět věci s odstupem. Má na starost celé kreativní oddělení a stará se o to, aby koncepty jednotlivých značek odpovídaly požadavkům klientů, komunikační strategii, a aby byla dodržována jednotná image značky. A také si někdy na pódium zajde pro Louskáčka aneb Oskara v reklamě.

Trafic Manager
Nejčastěji pracuje s:

Traffic Manager / Trafik

Práce a úkolů bývá v agentuře někdy tolik, že kdyby se je každý snažil řídit sám, byl by z toho pěkný zmatek. Traffic Manager rozděluje práci, která do agentury přijde. Posílá úkoly Copywriterům, Art Directorům, zodpovídá za časové plnění jednotlivých projektů a dodržování klíčových termínů nejen vůči klientovi, ale také vůči dodavatelům. Všimli jste si někdy vánoční reklamní kampaně, která ke koupi dárků vybízela už v září? Pak asi pocházela z rukou extrémně rychlého Traffic Managera...

Facility Manager
Nejčastěji pracuje s:

Facility Manager / Údržbář

Už jste někdy přišli do agentury, kde svítila jen každá druhá zářivka, stěny nesly stopy neurotického záchvatu někoho s šálkem kávy v ruce a květináče připomínaly reklamu na nedostatek vody v Africe? Tak tam asi chyběl Facility Manager. Někdy jen díky jeho schopnostem sídlo agentury ještě stojí po hromadě. Někdy má tento všeuměl na starost také vozový park.

Cleaner
Nejčastěji pracuje s:

Cleaner / Uklízečka

Nemáte ani špetku znalostí či talentu, ale přesto vás lesk reklamního světa zaujal natolik, že byste chtěli být jeho součástí? Pak právě pro vás je pozice uklízeče či uklízečky jako stvořená. Přístup i do těch nejstřeženějších míst firmy vám dá moc srovnatelnou snad jen s člověkem, který ve firmě přiděluje notebooky.

O projektu Young Heads reklamkáři

My jsme Young Heads - nezávislá skupina lidí, zajímajících se o marketing a masovou komunikaci. Reklamkáři jsou projekt, který nás napadl jako zajímavý doplněk mediální výchovy, která se dnes vyučuje na některých základních školách. Zábavnou formou chceme pomoct všem, kdo se chtějí zorientovat v personálním složení reklamních agentur.

Povolání jsme se rozhodli rozdělit podle vlastního klíče na "client-facing" povolání, se kterými zadavatel reklamy nejčastěji přijde do osobního styku, "backoffice", tedy ty, kteří svou práci vykonávají spíše v pozadí (byť je mnohdy zásadně důležitá) a na "outsourced", neboli všechny ty, kteří jsou pro chod agentury potřeba, ale většinou jsou najatí pouze na drobné, či nepravidelné úkoly. Vycházeli jsme ze svých společných zkušeností a názorů, stejně jako ze zkušeností našich přátel, za což jím patří naše díky.

Pravděpodobně jsme neobsáhli všechny možné pozice a v každé agentuře může člověk na stejné pozici dělat něco trochu jiného, než v agentuře jiné. Nesnažíme se formulovat jediný správný popis (už proto, že málokdy takový existuje). Raději chceme trochu odlehčenou formou přiblížit, jak porozumět spletitému složení zaměstnaneckých pozic reklamního světa.

Velké množství reklamních agentur u nás používá pro názvy pracovních pozic anglické termíny. Někomu vyhovuje anglický "originál" a někomu zas český ekvivalent. Přestože máme češtinu moc rádi, pro jistotu uvádíme obojí (kde jsou ekvivalenty k dispozici) a angličtině dáváme přednost.

Budeme rádi za Vaše nápady a poznámky. Napište nám na: mail@youngheads.cz.